Balíkobot AE140


Balíkobot #

Toto rozšíření umožňuje v prostředí dynamics 365 business central používat služby programu Balíkobot. Balíkobot umožňuje odesílání dat přepravcům v rámci unifikované komunikace a zjednoduššuje tak celkový proces zasílání dat přepravních jednotek.

Modul obsahuje obecnou funckionalitu pro práci s jakýmkoliv přepravcem v rámci API komunikace Balíkobotu, aktuálně však podporuje pouze vybrané přepravce, viz níže. Pro použití přepravce balíkobotu je třeba na stránce přepravci přiřadit v poli Implementace Přepravce hodnotu Balíkobot.

Každý přepravce podporovaný tímto rozšířením má založenou vlastní implementaci modulu přepravních jendotek AE056, kterou lze při vytvoření přepravce na stránce Přepravci přiřadit v novém poli Balíkobotí Přepravce, více informací o přepravních jednotkách se dozvíte v modulu AE056.

Aktuálně podporovaní přepravci #

  • Zásilkovna
  • PPL
  • Geis Cargo
  • Česká pošta
  • Slovenská pošta
  • DPD
  • DHL Express
  • DHL Parcel
  • DHL Freight Euroconnect
  • Gebrüder Weiss

Z uživatelského hlediska se proces vytvoření přepravních jednotek a jejich funkcionalita nemění, je však nutné mít správně nastavené přepravce.

Nastavení #

Před používáním Balíkobotu je potřeba si sjednat s Balíkobotem smlouvu a vyjednat si údaje k jejich API, bez kterých tento modul nefunguje.

Prodejní Objednávky #

Při vydání objednávky s Balíkobotím přepravcem probíhá kontrola dat potřebných pro daného přepravce. V případě, že kontrola neprojde, skončí vydání chybou.

Většina přepravců vyžaduje jméno, email, telefonní číslo, a adresu.

V případě, že přepravce používá pobočky (viz níže) je nutné vyplnit ID příjemce přepravce, které představuje pobočku pro vyzvednutí zásilky.

Služby přepravců #

Při prvním založení přepravce je nejprve nutné si založit prázdné nastavení přepravce, a zde vyplnit pouze údaje k API. Poté je možné v seznamu přeravců přes akci Stáhnout Služby stáhnout a založit služby zvoleného přepravce. Před stažením si musí uživatel zvolit zemi, pro kterou chce stáhnout dané služby, a po stažení je zobrazeno okno, kde si uživatel vybere, jaké konkrétní služby chce založit.

Tato akce stáhne pouze služby, je poté nutné manuálně založit nastavení přepravce pro každou službu a vyplnit potřebná pole k fungování přepravních jednotek (lokace, číslování, nastavení uzávěrek). Prázdné nastavení je poté možné smazat. Všechna nastavení přepravce musí obsahovat údaje k API Balíkobotu, jinak nebude daná služba fungovat.

Doplňkové služby přepravců #

Něktěří přepravci, jako například Česká pošta, vyžadují nebo poskytují doplňkové služby. Tyto služby se konfigurují v novém stejnojmenném poli na stránce Nastavení přepravce. Doplňkové služby jsou dostupné pouze pro některé služby přepravce, a tím pádem je možné je nastavit pouze pro určité služby.

Doplňkové služby se dále nikam nepropisují, jsou přímo svázané s danou službou přepravce a při odeslání dat přepravní jednotky pro danou službu jsou odeslány pro onu službu nastavené doplňkové služby.

Nastavení přepravců #

Obecně lze v nastavení přepravců balíkobotu nastavit Kontrolovat před vydáním. Pokud je nastaveno, při vydání objednávky s přepravcem z tohoto nastavení, se vytvoří dočasná přepravní jednotka, která se zašle do balíkobotu pro kontrolu. Pokud balíkobot vyhodnotí tuto přepravní jednotku jako chybovou, systém vypíše danou chybu. Tato funkcionalita slouží k odchycení potencionálních chyb přepravních jednotek ještě před jejich samotným vytvořením, aby nedocházelo ke komplikacím při zabalení a odesílaní.

Někteří přepravci, jako například DHL Freight Euroconnect, vyžadují nebo poskytují další nastavení na kartě Nastavení přepravců v sekci balíkobot. U DHL Freight Euroconnect jsou to například Obchodní podmínky.

V zásilkách se nastavují hodnoty s daného nastavení, při prvním založení nastavení jsou přednastaveny výchozí hodnoty u polí jako jsou Obchodní podmínky apod.

Pobočky přepravců #

Pobočky přepravců jsou například Z-BOXy, PPL parcelshopy nebo jiná místa, kam umožňuje daná služba přepravce zasílat balíky, pokud se nejedná o zaslání přímo na adresu.

Je-li správně nastavené a založené nastavení pro službu přepravce, je možné přes akci Stáhnout trasy přepravců stáhnout pobočky pro danou službu, pokud to služba podporuje. Před stažením si musí uživatel zvolit země, pro které chce stáhnout dané pobočky.

Zároveň je možné nastavit úlohu, která bude pravidelně pobočky stahovat. Jedná se o sestavu 80058 "ART AA Branch Download". Na sestavě lze nafiltrovat nastavení přepravce a kód země oblasti.

Poznámka - V rámci Balíkobotích přepravců je možné mít pouze jednu verzi tras přepravce, neboť pobočky se při každém stažení promažou. Předejde se tak nežádoucím chybám nebo duplikacím v datech.

Používání poboček #

Pobočky je nutné plnit v prodejních objednávkách a v přepravních jednotkách pro služby, které to vyžadují. Zda-li služna vyžaduje pobočky je nutné manuálně nastavit přímo v dané službě, v poli Pobočka povinná.

Zadá-li se do prodejní objednávky přepravce, který implementuje služby Balíkobotu, zobrazí se u pole ID příjemce přepravce možnost rozkliknout dané pole, a ručně vybrat pobočku. Toto pole je u služeb, které pobočku vyžadují, povinné. Pokud tedy objednávka obsahuje službu, která vyžaduje pobočky, nelze takovou objednávku vydat, pokud má toto pole prázdné. Hodnota pole se dále dědí do pole ID příjemce přepravce v přepravních jednotkách, kde jí lze případně upravit.

Notifikace #

Ve výchozím nastavení jsou povoleny sms a e-mail notifikace u všech přepravců, kteří je podporují. Notifikace lze deaktivovat pro vybranou službu a zemi v Nastavení notifikací Balíkobot.

Přepravní jednotky #

Někteří přepravci vyžadují další nastavení na přepravních jednotkách, například DHL Express vyžaduje vyplnit hodnotu Popis obsahu zásilky.

Balíkobot vytváří štítky po obrdžení dat. Při zabalení balíku dojde k pokusu o odeslání dat přepravní jednotky do API Balíkobotu. Pokud je odeslání úspěšné, stáhnou a uloží se potřebná data (do nových polí Balíkobot ID, Externí Číslo Jednotky, ZPL Definice štítku, vše viditelné na kartě). V případě vícekusových zásilek se zabalí/rozbalí všechny související přepravní jednotky a budou odeslána data všech takovýchto přepravních jednotek najednou.

Tisk štítku lze provést pouze v případě, že pro přepravní jednotku existuje zpracovatelná ZPL definice.

Připravit zásilku k odeslání lze pouze v případě, že má vyplněné pole Balíkobot ID. V případě vícekusových zásilek jsou k odeslání automaticky připraveny všechny související přepravní jednotky.

Při odeslání dat přepravci si každá zásilka uloží:

  • Balíkobot ID Zásilky - ID pro identifikaci svozu dané přepravní jednotky nebo jednotek v API Balíkobotu a daného přepravce
  • Balíkobot URL Svozu - Odkaz na svoz dané přepravní jednotky nebo jednotek

Na kartě uzávěrky lze v sekci Otevřené přepravní jednotky vedle akce Položky protokolu odeslaných dat přes tři tečky rozkliknout sekci Balíkobot, kde jsou k vidění akce:

  • Upravit definici - Touto akcí lze zobrazit, upravit nebo smazat ZPL definici štítku.

Stejné akce lze také nalézt a použít na kartě přepravní jednotky, v sekci Akce / Balíkobot.

Nová pole a hodnoty se přenášejí do zapsaných přepravních jednotek a i v zapsaných přepravních jednotkách je možné si zobrazit ZPL. ZPL v zapsaných přepravních jednotkách nelze upravovat.

V případě vícekusových zásilek se kopírují položky protokolu odeslaných dat do všech souvisejících zásilek.

Vícekusové zásilky #

V případě vícekusových zásilek se proces nemění, nicméně při zabalení přepravní jednotky a tedy při odesílání dat do API Balíkobotu, probíhají další kontroly. Tyto kontroly ověřují, že v rámci dané vícekusové zásilky již byly vytvořeny všechny potřebné balíky, a že všechny tyto balíky je možné odeslat. Výsledek se loguje do všech balíku v rámci dané vícekusové zásilky, a ve všech takových balících je možné zpracovat odpověď balíkobotu ručne pro případ, že by zpracování spadlo chybou.

Podpora vícekusových zásilek u přepravců:

  • Zásilkovna - všechny služby bez dobírky
  • PPL - všechny služby s výjimkou:
    • PPL Parcel Connect
  • Geis - všechny služby
  • Česká pošta - všechny služby s výjimkou:
    • VL (Doporučené psaní)
    • RR (Doporučená zásilka)
    • BB (Cenný balík)
  • Slovenská pošta - pouze služby:
    • EXA (Expres Kurýr na adresu)
    • EXP (Expres Kurýr na poštu)
  • DPD - všechny služby
  • DHL Express - všechny služby
  • DHL Parcel - nelze vytvářet/zasílat vícekusové zásilky
  • DHL Freight Euroconnect - všechny služby
  • Gebrüder Weiss - všechny služby